Meer over

Het museum

Doelstelling

Het Stadsmuseum Doetinchem bewaakt, beheert en verzamelt het unieke culturele erfgoed (historie en kunst) van Doetinchem en omgeving. Ook maken we dat erfgoed op educatieve manier voor iedereen toegankelijk is. We doen dat omdat we overtuigd zijn van de kracht van dit erfgoed, dat inspireert, verrijkt en verbindt.

Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, zet het Stadsmuseum verschillende kanalen in en streeft ernaar het cultuurhistorisch centrum van de stad en haar omgeving te worden. Het Stadsmuseum is een geregistreerd museum.

Vrijwilligers

Het Stadsmuseum inspireert je graag met mooie en interessante verhalen. Je hoort en ziet die verhalen niet alleen dankzij onze collectie, maar vooral ook dankzij onze onmisbare vrijwilligers. Wil je meer weten over wat je ziet? Spreek gerust een van de vrijwilligers aan, zij vinden het ontzettend leuk om hun kennis met je te delen. In totaal werken er maar liefst zeventig vrijwilligers bij het Stadsmuseum. Ze zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in het museum, zoals de entree en de museumwinkel. Maar ook voor het beheer van de collectie en het verzorgen van rondleidingen en educatieprojecten.

Heb je interesse in kunst en/of geschiedenis en lijkt het je leuk om vrijwilliger bij ons te worden? We zijn altijd op zoek naar enthousiaste mensen die ons team willen komen versterken. Neem even contact met ons op voor meer informatie!

Beloningsbeleid
Er is geen sprake van een vrijwilligersvergoeding voor bestuursleden en andere vrijwilligers.

Governance Code Cultuur
Het Stadsmuseum voldoet aan de Governance Code Cultuur 2019, een instrument voor goed bestuur en toezicht in de cultuursector.

Stichting Stadsmuseum Doetinchem

Onder deze Stichting, met een ANBI-status, vallen het Stadsmuseum en de VVV Doetinchem.

Omdat er binnen de Stichting zoveel vrijwilligers actief zijn, is het een belangrijke maatschappelijke speler in Doetinchem.

Gegevens ANBI

De ANBI-status maakt het mogelijk als schenker gebruik te maken van de belastingvoordelen van de Geefwet.

De status geeft het museum ook verplichtingen om voor schenkers transparant te werk te gaan. Hieronder vind je daarom een aantal belangrijke gegevens.

Naam: Stichting Stadsmuseum Doetinchem
RSIN/fiscaal nummer: 805997428
Bankrekeningnummer: NL26RABO0115259643 t.n.v. Stichting Stadsmuseum Doetinchem
Kamer van Koophandel-nummer: 4108437.

Je kunt onze jaarverslagen opvragen via info@stadsmuseumdoetinchem.nl.

Hieronder vind je ook enkele recente jaarverslagen en jaarrekeningen:

Bestuur

Esther Ruesen is de directeur van de Stichting Stadsmuseum Doetinchem. Zij draagt samen met het bestuur zorg voor de exploitatie, visie en missie van het museum en de VVV. Ardi Derksen verzorgt de administratie.
Na zes jaar neemt Esther Ruesen afscheid als directeur van het Stadsmuseum en het Inspiratiepunt Doetinchem.  Wij zoeken vanaf 1 april a.s. een nieuwe directeur voor st. Stadsmuseum Doetinchem; mocht je interesse hebben, dan tref je hierbij de  Profielschets directeur Stadsmuseum Doetinchem def  aan. Je kan t/m 17 maart as reageren op de vacature.

Het bestuur van de Stichting Stadsmuseum Doetinchem bestaat uit:

• Marlies Bolten (voorzitter)
  • Boris de Kruijk (penningmeester)
  • Anne-Corine Schaaps (secretaris)
  • Karin Geurts
  • Henk-Jan Wegman
  • Bart Teunissen

Steun het museum!

Iedereen die Stadsmuseum Doetinchem een warm hart toedraagt, kan vriend van het museum worden. Met je financiële bijdrage help je ons om de vaste collectie aan te vullen en interessante nieuwe exposities in te richten. Maar je profiteert zelf ook van diverse voordelen:

• Gratis toegang tot het museum
  • Een uitnodiging voor elke opening of andere activiteit
  • Tien procent korting in de museumwinkel
  • Twee keer per jaar de VriendenNieuwsbrief in je mailbox

Bovendien heeft het museum een ANBI-status, zodat je als donateur profiteert van belastingvoordeel.

Aanmelden als vriend kan bij André van de Burgt, tel: 0314 – 334453 of e-mail: alconsult@hotmail.com

Of word sponsor

Als bedrijf, vereniging of particulier kun je een tentoonstelling sponsoren. Maar ook andere vormen van cultureel ondernemerschap en samenwerking stellen we op prijs.

Neem contact op met Esther Ruesen (tel: 0314 – 335557) om de mogelijkheden te bespreken.